الخميس، 7 مايو 2009

هستريا




ولسْاَني بشوفك طفلة بضافير
بتتميل مع الموجة
ولسه قلبي متشعلق
علي ضفيرتك وع التوكه
ولسه عنيكي نداهه
وندهاني
ولساني
بحسك جوه مني حياة
بتحمل نبض ومعاني
وأشوفك زي ما أنتي زمان
فيونكاتك
وضحكاتك
ولفة شالك الأبيض
مع الدبوس اللي متشعلق بكل حنان
وخدك اللي عاش واحة
مزهر م الخجل بستان
ولساني بحسك نسمة تتحدى
حرارة قلبنا الدفيان
وطيفك نبضة خجلانة
بترسم ضحكة وردية تداعب قلبي لو غضبان
وأحس بلونك الهربان
بيتخبى في لياليا
يا قطة غاوية تتعبني
وانا الغاوي الملاغية
يا حاله عشق مجنونة
كانت تسبح مع روحي بهستريا
****
لكن ياخسارة
فاتك مني كلام ياما
وكان نفسي يكون ليكي
فاتك في السر وشوشتي
ودروشتي في لياليكي
فاتك برضوا حرارة قلبي لو ضمك
وطعم البوسة من روحي
لو مرت في يوم يمك
حاجات ياما
كانت مشتاقة تعيشيها
كانت عطشانة للفرحة
كانت مشتاقة
ترسملك خيوط التُلي والطرحة
مناديلي .........
كانت مشتاقة لخدودك
وأحضاني ......
كانت قادرة تدوب عودي مع عودك
ونبقى في الكيان واحد
مالوش تاني
يا نسياني
انا محتاج أداويني
فمن جواكي رديني
لأن غيابي عن نفسي أنا طول
و بلاش طيفك يقولي أعشقني من الأول

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

يعني يا أستاذ بدأت القصيدة بكلام جميل

ودوختنا معاك

وبعدين تختمها نكد

حقيقي غريب

حاسة انك بني ادم

مغرور ومفتري .. ومش عارفة مغرور علي أيه

مها

جابر المصري يقول...

انتي تاني

وعموما ازيدك من الشعر بيت

مغرور ومفتري وغلس
وغلس دي انتي ما تعرفيهاش
يعني ياريت تضفيها علي مجموعة الصفات اللي عندك

عموما محدش جبرك علي القراءة
وانا راجل اموت في النكد
وبجد منورة البلوج

عيون القلب يقول...

مساء الخير