الجمعة، 20 فبراير 2009

يونس

يا واقفة متسمرة ورا شيش متوارب
يا تفتحي الشباك
يا تقفلي الشباك
أنا بتكسف جداً
وأنا بقلعك مني
أحسن تشوفيني
***
من قلب جوف الحوت
صرخ النبي يونس (ع)
لمس الصريخ قلبي
رد الضغيف مجبر
أرمي لي قلبك نجاة
من هدر موج عاصي
الفظني دم في دم علي بر أحساسي
غطي البدن بالوجع من برد أنفاسي
أبلعني باقي أمل وأجتر مني قليل
انا رجلي متسمرة من صلبة المشاوير
والرهبة م المفتعل / محتاجة 100 تبرير
ليه تصلبوني حي
ليه تدقدقوا المسامير
مع أني مش عيسى (ع)
ولا نصب دمي فوق الصليب قنديل
يا ترفعوني قتيل
يا تنزلوني قتيل
يا تخنقوا صوتي
يا تسجنوا المواويل
يا تحسبوا الأيام حسبة مراكبية
نصبوا صوان وانا حي
بدايته كانت دهشتي
ونهاية كان هي
لمي بقى دمعتك
ما تعزنيش فيا
****
تسقط في عيني الصور
تميل في عيني صورتك
أغسل رموشي بركعتين صافيين
أميل راسي تتعدل صورتك ...!!!
أوضي نني العين وأنا بغزلك رمشين
المس بواقي الصور
وأرتلك وُردين
قبل كل الناس / أحصنك مني
وأرسمك فوق شفتي توحيد / وأنا بنطقك آيه
تدفى أوصالي من نبض جوايا
تتسرسب البسملة
تخرج في سري سكات
نفتح حوار ممدود
وتشدنا الحكايات
اقفل عليكي عيني
وأخدك في غيبوبة ونضيع مع المتاهات
*****
في عز دوشتهم القاكي لحظة صمت
وفي عز حكاويهم القاكي حدوتة
وفي عز قسوتهم بلقاكي حنيه
والقى ضفايرك روح متعلقة فيا
وأنا لسه بلعب معاكي
عسكر وحرامية
وأتخبى في حواري الوجع
وتدوري عليا
وأتسحب في ليل مسجون
أوصل حدود موتي
تديني قبلة حياة
تردي الحياة ليا
***
في شارع الحب الحرام
متمددين رصيفين
من كتر دق البشر علي ضهرهم ماتوا
تتهز أشكال البيوت
وتوه معاني المدن
ويميل عمود النور
علي زاوية الشارع
****
بعد الوجع بساعات
شوفتك بتاخديني
غمضت عيني في صمت
وسلمت لك أيدي
ودوبتي جوايا
مع حقة في وريدي

ليست هناك تعليقات: