الأربعاء، 11 مارس 2009

أنا ليكي


أنا لما اشوف الحزن في عنيكي بموت
واتمنى اشيلك جوه نني العين بصر
وأقفل عليكي عيوني براح /وسع الوجود
وأجبر الأحزن /كأن ضلعي اللي انكسر






أنا لما أضمك كأني ملكت الكون
والقى ملامحك م السما طلة
اغزل من شفايفك ربيع مجنون
وأفرد ضفايرك في البراح ضلة





أنا اللي نصبتك في السما شمسي
وأنا اللي غطى الدروشة همسي
وأنا اللي حبيتك 200 مرة في المرة
ونسيت أحب في رحلتك نفسي



أنا اللي عشت اجمع ملامحك من وشوش الناس
وأنا اللي ضميتك رئة من كتمة الأنفاس
وانا اللي ادمنت عنيكي سنين
دي النظرة لعيونك بتخدر الأحساس


انا مين ما بين الكتير اللي حواليكي
يا هلترى سامعة النغم ولا اناديكي
خايف تخدني عنيكي في دوشة التراحيل
وتوه ملامحي جوه منك /وأنساني انا فيكي





أنا اللي اتقتلت بريء من نظرة العزال
وأنا اللي فصلت الكفن من قسوة الأفعال
وأنا اللي حبيت الشتا يغسلني بالنسيان
تنزل ذنوب العشق من قلبي ويعدل الأحوال





أنا اللي واخدك وطن أرض وطين مع مي
ووقت تغيب الشمس يغير القمر م الضي
يا شجرة توت وفروعها بلح امهات
يا صوابع عسالية وكحكة وبراد شاي

ليست هناك تعليقات: