السبت، 7 فبراير 2009

عشقك فصول اربعة

حأتهجا روحك حروف
وحا أقول بسم الله
وأتعلم التشكيل
في نطق أحزانك

لا هزت راسي موافقه
ولا صمتي تعبير رضا
ولا موت الربيع بالغصب
حا يقرب ميعاد الشتا
ولا ريح الخريف دردشة
ولا صوت الحفيف وشوشة
ده همس الورق خربشة
علي خد أيامك
أنا اللي رسمت الفصول سطرين علي ورقة الأيام
وأنا اللي هجرت البراح لما................
زحموني في الأحلام
وانا اللي لبست الربيع ياسمين
وبنيت له 100 ضلة
وبقيت علي قلبهم عله ومية عله
يا محلى براد شاي يحضن دفا نارك
وحصيرة مع قلة
********
م أسكندرية لمصر مشوار يهد الروح
عفر الطريق غيم / الرؤيا للمجروح
وصلت طنطا وقفت
الجسم سكندري و القلب مصراوي
وأنا مرمي في السكة محروم من الأتنين
سهم العجب هزني شق السما نصين
والدمع زي الحليب بيرضع الخدين
سن الكلام شفرة متفسرة الوشين
والخوف عليكي حبال بتكتف الكفين
ضل البابور سكتة
ومين حا يسكتة
غير قطفة م الخدين
*****
قومي أقطفي لنا العنب من فرعك الدبلان
قومي احرتي خدك من وقفة الغربان
قومي اقلبي هدمتك
قطف العنب ده عيد
فرطفط في حجري الحب
وأنا اللي قاعد الضملك م العنب عناقيد
وانا اللي بشاورلك بس .........
من بعيد لبعيد
وشلت صبري رفيق و سافرنا أرض بعيد
لما الخريف هدده شبح الربيع جاني
يسأل سؤال مبتور مين ع العنب جاني ...؟؟؟
حدفت قلبي ردود
مع أني مش فلاح ولاكنت فكهاني
دانا اللي باني وباني وباني
ومعلي بنياني
وانا اللي موصوف في التاريخ
أصلي حلا ...واني
*******
أشغي يا دود القز وغطي بدنها حرير
انا ارضي كان حضنك
والبذر كان تقبيل
وحياة سيدنا الحسين
قولي
من اللي باع أصلك
أنتي ..؟
أنا ...؟
ولا مين..؟
وخلى بروازك هرمين ونهر النيل



ليست هناك تعليقات: