الأربعاء، 11 فبراير 2009

دور عليك


عارف لما تنتبه
علي شيء مالوش في الكون وجود
يضغط عليك ويخلي روحك توجعك
وفجاءة ياخدك من إيديك للي أنت مش مستوعبة
وفي لحظة تانية يرجعك
وتمد ايدك عشان ما تمسك في الحياة
تلقى الحياة زي الهلام
فا تشر روحك من سكات أطنان اللام
تسأل في نفسك كام سؤال
تكويني ايه
انا اصلي ايه
أنا اصلي روح ولا بدن
لو كنت روح
الروح ما بتحسش وجع ....؟؟؟
برغم أنه اللي أتوجع
جزء وعايش في البدن


هل تعلم
أنا
أيوه أنت
أنا بعد البحث عني .. ملقتش أنا ....!!
ومازلت ببحث عن ملامحي ... وربنا


سرقت بصة جوه مني لقيت بصيص الشوف طشاش
يقولي ده ..هو أنا ..
أستْنظرة
وأستنَظرة في حيرة وقلق
القاه مجاش ....!!
والاقني روح من غير جسد
والروح صايبها أنكماش
يطلع زفير من العجب
ويصبني نوع م الأندهاش
انا كنت مريت هنا
ولا . أنا ........زي اللي عاش
وكأنه عمره في يوم ما عاش
****
وأسأل في روحي مية سؤال
أنا روحت فين...؟؟
يا هل ترى أنا شوفتيني
يا هل ترى كلمتني ولقيتني حي زيكم
تقولي شوف
بص هناك
شايف في ركن الدنيا اللي مرسومه مفيش
دور هناك
جايز برضوا ما تلقيش
او جايز تلاقي أجابة قادرة تشبعك
وجايز تلاقي شكل مش شكلك
أو ملامح عمرها ماحتشبهك
أو اي وش ما يشبهكش م الوشوش
ولا اقولك
يمكن تكون محبوس في شيء
لسه الحياة ما بتعرفوش
دور عليك
بهدؤ
هدؤ كمان
جايز تكون حالة جنان
ومحسساك
ان انت جوه منك الف قفل من غير بيبان
وجايز تكون محبوس
جوه زنزانة ملهاش حيطان
اصل الجنان
أنك تشوفك شيء غريب
برغم أنك مش هنا
ولا حتى كنت في يوم هناك
يعني نهاية المسالة
انت لا روح
ولا حتى يوم كنت البدن



هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

الف الف سلامة عليك يا ابو احمد

ترجع بالف سلامة

أحمد سلام

جابر المصري يقول...

حبيب قلبي يا حج احمد
ربنا يكرمك يارب علي زيارتارك وعلي اهتمامك
ربنا ما يحرمني منك يارب
بس قولي ايه اللي دلك علي النت ومين اللي ادالك عنوان المدونة
اوعى يكون محمد رمضان

عموما مرورك لذيذ وربنا يكرمك يارب